mandag 5. mai 2008

Meieriprodukter for vektreduksjon har ingen virkning

Her har jeg trukket frem en ny rapport fra 2.mai 2008 du helt sikkert kommer til å høre mer om fremover. I den senere tid har det vært mye fokus på at meieriprodukter og kalsium har en gunstig effekt for å oppnå vektreduksjon. Grunnen til dette er spesielt en studie fra 2004 (Zemel et al. 2004 Obesity resarch Vol 12.) som konkluderte med at de som inntok mye meieriprodukter og kalsium oppnådde større vektreduksjon enn gruppen som spiste vanlig kost.

Særlig meieribransjen verden over har brukt mange millioner kroner i markedsføring for å fremheve verdien av meieriprodukter og kalsium som et effektiv virkmiddel for en slankere kropp. Man skal ikke se bort fra at store selskaper har ernæringsfysiologer som er kjøpt og betalt for å fremme deres produkter. Her i Norge kan man lese i "informasjonsbrev om ernæring fra Tine, nr. 2, 2004" at tilstrekkelig med kalsium i kosten vil kunne bidra til å redusere risikoen for overvekt og mye magefett, samt at det er ugunstig å kutte ut meieriprodukter for oppnå vektreduksjon. Nettopp på grunnlag av blant annet den studien som ble utført i 2004. Slankeprodukter er en gullgruve, noe helsekost- og meieribransjen bruker for hva det er verdt. Nå viser det seg at dette kan ha vært villedende markedsføring, som sannsynligvis ikke har hold i virkeligheten. Denne studien som meieriene har benyttet i sin markedsføring representerer bare et snev av virkeligheten av alle de studiene som er gjort omkring meieriprodukter og kalsium for slanking.

I en splitter ny rapport fra 2. mai 2008 gitt ut av University of North Carolina blir det bekreftet at verken inntak av meieriprodukter eller kalsium har noen effekt på vektreduksjon. Denne "sterke" påstanden har de kommet frem til etter en nøye gjennomgang av hele 49 kliniske studier fra 1966 til 2007. Studiene omhandlet alt fra inntak av melk, meieriprodukter og kalsiumtilskudd og dets påvirkning på vektreduksjon samt BMI (Body mass Index). Etter denne gjennomgangen viste det seg at verken meieriprodukter eller kalsium har noen påvirkning på vektreduksjon.

Av de 49 studiene viste 41 av disse ingen effekt i det hele tatt! 2 av studiene viste en vektøkning, 1 av studiene viste til en liten vektøkning og bare 5 av 49 studier viste til vektreduksjon. Sistnevte studier har meieribransjen og helsekostbransjen kastet seg over, til bruk i agressiv markedsføring.

Av de fåtall av studier som viser sammenheng mellom meieriprodukter og/eller kalsium inntak for vektreduksjon, tror forskerne ikke er på grunn av inntak av meieriprodukter eller kalsium. De konkluderer med at vektreduksjonen i disse studiene sannsynligvis har vært fremmet av andre faktorer som trening, redusert inntak av brus, livsstilsendring samt høyere inntak av fiber, frukt og grønnsaker.

"Våre resultater viser at økt inntak av meieriprodukter ikke konsekvent fører til vekt- eller fettreduksjon, men kan heller ha motsatt virkning" - konkluderer forskerne. Rapporten ble utgitt i mai nummeret av Nutrition Reviews 2008.

Min oppfatning av denne studien er at du helt fint kan kutte ned på meieriprodukter og kalsium for å oppnå vektreduksjon. Du kan også helt fint klare deg uten meieriprodukter for å sikre deg nok tilførsel av kalsium. Fisk, skalldyr og grønnsaker er en av de mest kalsiumrike matvarene vi har. Kalsium finnes også i f.eks egg, bønner, hasselnøtter, tomat på boks mm.

"Shape your body for better living"
- Marius Heitmann personlig trener og kostholdsveileder

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Marius!

Jeg har ett spørsmål...

jeg er en jente på 24år. har trent masse de siste årene, men er ganske kraftig bygd i låra. samme hva jeg trener,så føler jeg de "svulmer". om du skjønner hva jeg mener!?
har oxo hatt så mye å gjøre m jobb i det siste at jeg ikke får tid til å trene så ofte jeg ønsker..
hva burde jeg prioritere når jeg først trener?
liker oxo å vaiere m saltimer, yoga og en sykkel el bodypump time i nye og ne.

litt frustrert! :)

noen gode tips til frokoster?
ala lavkarb?
kjennner du til problematikken insulinresistens? nesten så jeg tror det er en stopper for meg.

dette ble mange spørsmål, men håper du tar deg tid til å svare.

Det hadde betydd utrolig mye for meg! :)

klem Ida.

Anonym sa...

Hei hei.

Jeg er en 19 år gammel jente som trener ca 5 ganger i uken. 40 min styrke og 60 min kaondisjon. Hva burde jeg trene først? Selv tar jeg en proteinshake med 25 g protein etter hver trening, hvor mye protein er det ideelt å få i seg etter trening? Vil du anbefalle en jente som skal litt ned i vekt å ta dette, det er trosalt ganske mange kalorier i disse shakene.

Takk :)

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Hei Ida. Det er ganske vanskelig å svare på hva du bør prioritere å trene. Det kommer helt ann på hva som er dine konkrete mål med treningen. Utholdenhet, styrke, bevegelighet, hurtighet osv. Ang. lårene dine les innlegget "strammere lår", samt artikkelen spinning vs løping. I det store og hele, dersom lårene dine er for store, som "tømmerstokker" og du ikke ønsker de større så kutt ned på styrketrening for lår. Hold deg evt. til en periode med bare rask gange evt. lette joggeturer.

Resterende av spm. dine blir for tidkrevende for meg å svare på nå, men jeg kjenner til problematikken. Kontakt meg evt. for trening og kostholdsveiledning.

Stå på!

Anonym sa...

Hei!
Er det egentlig bra å trene med hodepine?

Er det intervall trening som har best effekt?

-Ina-

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Hei Kristine!

Dersom du prioriterer fettforbrenning legger du løpeturen til umiddelbart etter styrketreningen din. Det vil nok gi en bedre effekt på din forbrenning av fett.

Ja, er det en ting du skal få i deg etter trening (enten du skal opp eller ned i vekt) så er førsteprioritering en proteinshake, eller proteinrik mat. En proteinshake på 25 gram protein gir ikke mange kalorier - så ikke bekymre deg for det. Evt. forholdet 1/1 protein og karbohdyrater. Proteinpulver absorveres mye raskere enn fast føde. Alternativt kan du drikke en 0,5 liter skummet melk / litago etter trening.

Er du aktiv idrettsutøver, og driver med annen type prestasjonsfremmende sport som f.eks løping osv. trenger du nok langt mer karbohydrater etter trening.

"Shape your body for better living"

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Hodepine kan komme av mange årsaker og plages du av dette over vedvarende tid, bør dette utredes av din lege. Det kan være alt fra stress, stiv nakke, migrene og symptomer for andre sykdommmer.

Plages du av hodepine når du trener og dette føles ubehagelig, og heller ikke gir seg etter trening ville jeg kontaktet lege evt. vurdert en annen treningsform. Skyldes hodepine stress og evt. stivnakke og muskulatur vil sytrketrening ha en svært gunstig effekt for dette.

Intervalltrening er tidseffektiv og bra for å få bedre kondisjon, også effektivt for å forbrenne fett. For mye intervalltrening kan være tøft for kroppen på lik linje med styrketrening - så husk å legge inn hviledager, og ikke overdriv i begynnelsen.

"Tren smart, lev bedre"
Marius Heitmann, personlig trener

Anonym sa...

Jeg ble oppriktig GLAD over å lese denne artikkelen! Flott at du setter fokus på den kvalmende meieribransjen. Blir oppriktig sint når jeg ser de "nomilktoday" reklamene fra Tine!
Jeg anbefaler alle å se den norske dokumentaren "Smaken av Hund", da driter Tine seg jævlig ut. :)

Hilsen en gryende veganer... ;)

Anonym sa...

Jeg ble oppriktig GLAD over å lese denne artikkelen! Flott at du setter fokus på den kvalmende meieribransjen. Blir oppriktig sint når jeg ser de "nomilktoday" reklamene fra Tine!
Jeg anbefaler alle å se den norske dokumentaren "Smaken av Hund", da driter Tine seg jævlig ut. :)

Hilsen en gryende veganer... ;)