søndag 16. mars 2008

Typiske feil kvinner gjør


Velkommen til min blogg! Endelig har jeg tatt meg tid til å få satt opp min egen blogg. Håper du stikker innom av og til for å finne ut hva jeg driver med, og for å få noen tips!

Mitt første innlegg i dag skal dreie som om den typiske feilen som går igjen på nesten alle kvinner gjør når de trener på egenhånd, eller før de kommer til meg. De har alle en ting til felles. Uansett om de veier 55 eller 80 kg, så vil de bli strammere. Problemet er hva de gjør for å forsøke å oppnå en strammere kropp. Enten kutter de ut maten, eller så er de veldig sunne og spiser bare pasta, salat og selleri. Samtidig løper de seg nesten ihjel eller er med på saltimer 6 ganger i uken. De trener ikke noe styrketrening for da er de redd for å få for store muskler! Hva skjer? Vekten går ned, til å begynne med - men de blir ikke noe strammere. Deretter gir de opp, og blir støttemedlemmer til de store senterkjedene - og de får plass til nye medlemmer.

Feil nr 1: Alt for lavt kalori-inntak: Ja, spiser du alt for lite så vil kroppen etterhvert nedregulere forbrenningen. Dersom energi-inntaket er for lavt vil kroppen etter en stund gå inn i en sultefase fordi det er underskudd på mat. Den vil da automatisk nedregulere metabolismen. Du får lavere nivåer av tyroksin og leptin som blandt annet bidrar til at forbrenningen blir lavere. Kroppen sparer på livsviktig fett, akkurat det motsatte av hva du vil. For å unngå dette må du unngå å følge et kosthold med alt for lavt kalori-inntak over lengre tid. Du bør altså være på kaloriunderskudd, men ikke for lavt. Spiser du bare salat, pasta og selleri er det stor sannsynlighet for at du ligger alt for lavt på kalori-inntaket.

Feil nr 2: Alt for lite protein. På kaloriunderskudd, trenger du litt ekstra proteiner for å vedlikeholde muskler og vev. Ved å spise pasta og salat får du i deg alt for lite proteiner. Dermed vil kroppen, i kombinasjonen med det lave kalori-inntaket benytte tære på muskelmassen. Dermed vil mesteparten av vektreduksjonen bestå av dyrebar muskelmasse og mindre fettmasse. Resultatet er at du går ned i vekt, men fordi du mister muskelmassen som blandt annet former kroppen din - blir du ikke noe strammere. Tvert i mot! Det dummeste jeg hører er folk som tror proteintilskudd er laget for kroppsbyggere.

Feil nr 3: For mye aerob trening. For mye kondisjonstrening i kombinasjon med lite kalorier og proteiner er en prikken over i'en for å redusere muskelmassen ytterligere. Kroppen er i en skikkelig nedbrytende tilstand. Kroppen har ikke annet valg enn å benytte seg av enda mer muskelmasse som energi. Vekten går ned mer, men altså mer muskler enn fett. Er du heldig vil du i bestefall oppnå å se ut som en utmagret maratonløper, eller så ser du like god å rund ut bare i en litt mindre utgave.

Feil nr 4: Ingen styrketrening. Use it or loose it! Musklene må stimuleres for å beholdes. Ellers vil kroppen kvitte seg med denne muskelmassen som er veldig energikrevende å ha. Ja kroppen er en energisparendesystem. På kaloriunderskudd, har kroppen ikke behov for muskelmassen som bare bruker mer energi. Dermed vil den for å overleve kvitte seg med den. Den vil som overlevelseinnstinkt nedregulere energifobruket. Muskelmasse må bort! Unngå dette ved å trene styrketrening. Styrketrening er muligens en av dine viktiste trekk for å oppnå vektkontroll. Muskelmassen former kroppen, og desto mer muskelmasse du har - jo høyere forbrening har du, selv i sittende og sovenede tilstand.

Løsningen, begynn å spise mer, legg til litt mer proteiner, Ikke overdriv joggingen/aerobic trening, og tren mer styrketrening. Resultatet er en strammere og sunnere kropp!
- Shape your body for better living!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for nyttige tips! Jeg skal prøve å få i meg litt mer proteiner heretter. Det trengs. Jeg er 172 cm høy og litt under 50 kg. Ser ut som jeg har muskler, men jeg er såååååå svak! Hehe, klarer ikke ta en armheving en gang... Jaja. Kanskje jeg skal begynne med styrketrening. :) Nå for tiden er det bare raske gåturer i skog og mark. Ønsker deg en god påske! Cecilie

Anonym sa...

Tusen takk for nyttige tips!

Har samme problem som cecilie egentlig. Alle sier at jeg ser sterk ut, og har god holdning. Men er rett og slett utrolig svak. Klarer akkurat 10 strake armhevinger. Thats it. Har du noen tips til å bli kjapt sterkere? Skal ha styrketest i gymmen om en måned eller to, så jeg sliter!

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Klarer du ikke en armheving, så er det på tide å trene litt styrketrening :) Armhevinger er ikke bare en god øvelse for bryst, overarm bakside og litt fremredel av skulderparti, men også en fin øvelse for kjernemuskulatur mage og korsrygg. Viktig at du strammer magen og IKKE svaier ryggen når du trener armhevinger. Da vil du også styrke buken. Er du svak på armhevinger så begynn å kjøre armhevinger på knærne. Len deg godt frempå og senk deg kontrollert ned og returner opp igjen. Gjør dette annenhver dag, 2-3 serier til å starte med, og så mange reps du klarer - så skal du raskt se at du klarer flere og flere. OBS! Ikke overdriv armhevinger. For mye press øvelser i kombinasjon med for lite trekk øvelser fører bare til dårlig holdning. Legg inn like mye trekk øvelser (ro øvelser) som press (f.eks armhevinger) så er dere langt på vei.

Anonym sa...

hei! jeg trener hjemme og har steppemaskin og diverse annet utstyr for styrketrening, men jeg lurer på om det er bra nok med ti min på den som oppvarming, på den tyngste graden, også en time med styrketrening?? kan du komme med tips for innside av lår og rumpe trening, vil stramme opp??

mvh bella

Anonym sa...

Hei Marius,
super blog, nyttige tips! Selv om jeg "kan" mat-teorien, så er det dette med praksisen, da.... Takk for fin oppsummering/påminning. Observerer også at selv om du også "kan" kropps-teorien, så syndes det stort mot at kroppen trenger å sove når det er natt, ref tidspunkt for når du la inn teksten!? Shape up! Marit S

Anonym sa...

Hei Marius :)
Veldig intressant å lese bloggen din ! Jeg har selv vært støttemedlem på sats i 15 års tid nå til inntil i år. 01.01.08. bestemte jeg meg 200% for å komme i for-og det raskt !!! Jeg har i 10 år reist verden over og møtte de best i verden innen kost og trening, alt fra fitness, byggere og strongmen. Det du skriver om typiske jente feil er UTROLIG sant !!! Jer er en veninnen av Helene, og jeg har spurt henne om å få bli med til deg en time nå- intressert i å høre hva du kan råde meg til nå....!!??. Jobber selv med å få jenter til å skjønne det med proteiner-man legger ikke på seg av det sånn uten videre......Sees snart !
Klem Lene Alexandra Karlsen

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Hei Lene, takk for hyggelig tilbakemelding. Det skal vi ordne. Ha en fin påske!