onsdag 26. mars 2008

Triple Five

Kjedelig å bare løpe eller gå på mølla? For variasjon prøv "StarShape Triple Five". Her kjører vi 3 intervaller på 5 minutter. 5 minutter på, 2 min hvile mellom hver stasjon. 3 forskjellige kardiostasjoner. Tiden føles at går raskere og du får variasjon ved å trene på forskjellige maskiner. Triple Five utføres helst direkte etter styrktreningen, eller på en egen treningsdag.

Hensikten er å oppnå bedre kondisjon og forbruke mest mulig energi slik at du kommer i form til sommeren! Intervalltrening er tidseffektivt, og har en bra effekt på fettforbrenningen. Du får også en viss etterforbrenningseffekt i etterkant av treningen.

I Triple Five konkurrerer du med deg selv, eller en venn. Glem puls og kjør hardt i dag! Kjør Her skal du sanke inn mest mulig poeng. Hver kalori du forbruker er ett poeng. Go for it!

UTFØRELSE
Løping på mølle:

5 min løping på mølle, 4 grader stigning. Hastigheten bestemmer du selv, er du i dårlig form går du isteden i så raskt tempo som du klarer i 5 minutter. Noter ned kaloriforbruket som står angitt på mølla når du er ferdig. Husk vær kalori er ett poeng. Helene Rask klarte å sanke inn 55 poeng. 2 min hvile.

Ergometersykling:
5 min sykling, motstand 5. Tråkk i vei, hastigheten bestemmer du selv. Vær forberedt på melkesyre mot slutten! Etter 5 minutter noterer ned antall poeng. Helene hadde melkesyre mot slutten, men satset friskt og sanket inn 41 poeng. 2 min hvile før neste stasjon.

Concept2 romaskin:
5 min roing i romaskin, motsand: nivå 6. Legg deg ned og noter ned antall poeng når du endelig er ferdig.

Totalt utslitt på slutten, klarte akkurat 48 poeng!

Deretter summeres poeng opp: 55 + 41 + 48 = 144 poeng. Bra jobbet! Neste gang er målet selfølgelig å få mer enn 144 poeng. Når Helene etter en stund klarer 20% mer poeng, øker hun fra 5 min til 6 min drag. Nå er det din tur. Hvor mange poeng klarer du? Prøv gjerne å slå 243 poeng, som en av mine klienter klarte i dag. Lykke til!

- Shape your body for better living

4 kommentarer:

Anonym sa...

Takker så mye for en superbra treningsøkt i dag Marius, som alltid! Er strålende fornøyd med egeninnsats i dag, kan man si..hehe.. ;)
Spesielt når jeg klarte å slå Helene på "Triple Five". Yeah!!

Dette er en form for trening jeg vil anbefale alle! Det blir mere en lek, og er alt annet enn kjedelig :-)

På mølla sanket jeg inn 58 poeng.
Under syklingen fikk jeg 43 poeng.
Og på romaskinen 53 poeng.
Totalt sitter jeg med 154 poeng!

Dette er første gang jeg prøver dette, og jeg er definitivt stolt over meg selv nå ja :-))

Folkens, dette må dere bare prøve!

Tror jeg skal se langt etter de 243 poengene, men dette er en meget bra start!

Sporty hilsen fra Linda Kristine Solbakken.

Anonym sa...

Nå kjente jeg det rykket i konkurranse instinktet mitt! Jeg må jo bare få prøvd dette her! :)

Knallbra blogg med masse gode tips!

Anonym sa...

hei!! dette virker lovende!
Kan jeg gjøre noe annet enn å sykle?
-Ina-

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Hei igjen Linda!

Kjempe innsats i går. Snart kommer du nok opp i 200 poeng :) Vi sees til uka.


Hei Ina!

Javisst kan du gjøre noe annet enn å sykle. Bytt ut sykkel med f.eks ellipse maskin - konkurrer mot deg selv!

Under "Triple Five" og poeng beregning bruker vi mølle, ergomtersykkel og romaskin som standard (Tecno Gym) (uten at vi mater inn alder, kjønn og vekt i displayet til kardiomaskinene), slik at alle konkurrerer unde samme "standard" med hensyn til poeng beregning.Her Maskinen må kunne vise kaloriforbruk. Det viktigste er å konkurrere mot deg selv og slå dine poeng - dermed blir du i bedre form.