tirsdag 19. mai 2009

Sterke saker bremser fettforbrenningen

Norsk akevitt er sterke varer, selv for Homer Simpson. Klikke her for å se innslaget. En ny epsiode har blitt laget, hvor Springfield blir fylt opp med norskættede innflyttere. Her får vi høre uttrykk som "ja" og "uffda" og mye annet morsomt. Homer Simpson er ett godt eksempel på at man er ett produkt av hva man putter i munnen, og hvordan man lever.

1 glass Akevitt inneholder ca 50 kalorier, og nytes normalt her i Norge til julemat. I hvile er leveren din, det organet som forbruker mest energi, og dermed har best effekt på fettforbrenningen. En av de faktorene som påvirker leverens forbrenning mest er alkohol. Så lenge du har alkohol i blodet bruker leveren det som brensel isteden for fett. Så rent fysiologisk stopper fettforbrenningen din opp når du har alkohol i blodet.

Derfor, skal du raskt i form og oppnå fettreduksjon, så begrens mengden alkohol, fordi alkoholen "stenger" fettforbrenningen din, og du "drikker" deg opp i vekt.

Det kan være verdt å merke seg at rødvin skal ha en forebyggende effekt på hjerte- og karsykdommer, så 1-2 glass vin i uken kan være en passende lav dose dersom du fokuserer på helse, og langsomt vil ned i vekt. Enkelte studier går så langt at de anbefaler 1-2 glass rødvin hver dag pga. dens helsegunstige effekt. Faren er at man blir avhengig. Ett glass rødvin inneholder ca 80-100 kalorier.

Visste du at en enhet øl inneholder færre kalorier enn en enhet vin? Rent kalorimessig er derfor øl mindre fetende enn vin. Problemet er at man gjerne drikker større mengder øl enn vin, og at man ofte spiser sunnere når man drikker vin, og mer usunt når man drikker øl.

"Shape your body for better living"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Marius! Jeg hadde rett og slett spørsmål om spotting. Hvor står du å spotter på en bicepscurl? Om du i det hele tatt gjør det. har det noe for seg?
Og på franskpress, spotter du bak, ved å holde i stanga? eller holder du noe på albueledd også?
Og på skulderpress, passer du på ved å holde i handledd, eller under det flekterte albueleddet?

Håper du kan svare meg på dette!
Ellers må jeg bare få si at du har en utrolig flott blogg!=)

Personlig trener Marius Heitmann sa...

Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding og spørsmål :)

Normalt står jeg bak kunden når jeg spotter en bicepscurl. Kontrollerer albuer, påser at skuldre er senket og lett tilbaketrukket, rette håndledd, kunden stabiliserer mage og korsrygg, strammer magen, gjerne med en liten svikt i knær. Dersom kunden trener tungt, og er vant til å kjøre øvelsen står jeg foran for evt. å hjelpe til litt på mot av øvelsen.

Spotting på franskpress står jeg alltid bak, forsøker å holde meg i samme høyde som kunden og kontrollere albuer hvis nødvendig, og evt. hjelpe til på slutten. Bruker kunden stang, hjelper jeg litt til med stangen. Bruker kunden hantler, får kunden ett lite "dytt" på håndleddet mot slutten av øvelsen (nær full ekstensjon av albueledd).

Utenom dette, prøver jeg stort sett ikke å være til for mye forstyrrende faktor for kunden, og ikke overdrive - det virker mot sin hensikt. Det viktigste med spotting er å hindre at kunden skader seg, påse rett teknikk og evt. i perioder å presse kunden ut over total utmattelse.

Håper du ble litt klokere :)